Drukuj

SPRAWOZDANIE STATYSTYCZNE
I GOSPODARCZE
2014.12.31


I  LICZEBNOŚĆ Na terenie naszej parafii pw. św. Piotra Apostoła –  
która nosi to szczytne imię jako jedyna parafia rzymskokatolicka  
na Pomorzu Zachodnim i należy do dekanatu Świnoujście 
w archidiecezji metropolitalnej szczecińsko-kamieńskiej – na początku 2014 roku zostałozameldowanych 5 438 osób, którym służy dwóch duchownych katolickich.

Uwaga. Według danych „kolędowych” około 4000 zameldowanych (ok. 1250 rodzin) ma jakiś kontakt formalny z parafią;  19%  z nich regularnie uczęszcza do kościoła i one głównie dbają o materialne i duchowe sprawy wspólnoty parafialnej, a spośród nich (dominicantes) ok. 43% przystępuje regularnie do Komunii św. (communicantes). 
W ciągu minionych 15 lat w naszej parafii ubyło ok. 1500 osób; tylko zmarli, biorąc średnią roczną, to prawie 1000 osób, i dodając tych, którzy wyjechali na obczyznę.

II FINANSE Przez Państwo parafia traktowana jako firma dochodowa (ryczałt) oddaje ona podatekUrzędowi Skarbowemu od ilości osób zameldowanych, a więc nie tylko katolików i to z ofiar osób już opodatkowanych, a także tych, które z racji wieku nie płacą jeszcze podatków, generalnie osób, które nie mają dochodów. 
Parafia wpłaca też wszystkie powinności bez żadnych ulg czy przywilejów na rzecz Urzędu Miasta.

Na rzecz Kurii Biskupiej w Szczecinie miesięcznie oddaje się zwykle jedną (pierwszą) tacę w miesiącu (w naszym wypadku ponad 920 zł.), 1/3 część ofiar z kolędy. W skali miesięcznej – my raz na kwartał – utrzymujemy wyznaczoną stawką nasze Seminarium Duchowne, nie łącząc tych ofiar ze zbiórkami na Wydział Teologiczny, a także na dwa domy księży emerytów i rencistów, tworząc dla nich określonymi stawkami własny fundusz Wzajemnej Pomocy Kapłańskiej, widząc nieustanne zmiany i zawirowania odnośnie do polskiej służby zdrowia.

Podstawą utrzymania  większości kapłanów duszpasterzujących/pracujących w polskiej parafii sąintencje mszalne. Jeśli katechizują w szkołach, zwykle (w naszej archidiecezji)  1/3 (tj. +- 300.00 zł) przeznaczają na wspólne zamieszkanie.

Odprawiliśmy w tym roku 919 intencji mszalnych. Nasi wierni sami wyznaczają wielkość datków, która w 2014 r. średnio wynosiła ok. 52. 00 zł.  (Łatwo policzyć, iż ksiądz w naszej parafii  nie za bardzo podnosi średnią krajową.) Z ofiary przy udzielaniu sakramentów świętych i pogrzebów, jeśli są ze Mszą świętą, wydziela się (umownie) 20% kwoty, tj. piątą część na Liturgię. Za udzielanie chrztu św. nie pobiera się u nas opłat, choć można z tej okazji ufundować intencję Mszy świętej, która zawsze jest „najwyższą rangą” duchowych przeżyć. Pogrzeby wcale nie rzadko są darmowe. Zdarza się, że zarezerwowane Msze św. są nieraz „zapomniane” przez zamawiających i nieuregulowane, chociaż z naszej strony zawsze odprawione. Reszta z datków (iura stolae)pokrywa rachunki związane z prowadzeniem i utrzymaniem majątku parafii, własności Kościoła, za którą jesteśmy odpowiedzialni, tj. za budynki plebanii i  kościoła, oraz teren, na którym są postawione. Siedem osób pomaga naszym parafianom „z dobrej woli”: kuchnia, kancelaria, sprzątanie kościoła, organiści, konserwator). Jeśli z tego jeszcze można coś wygospodarować, to przeznacza się na dobroczynność. (Latem wiele osób wprost nachodzi plebanię żebrząc, lub mówiąc, że im „się należy”.)

Wydatki na inwestycje parafialne w tym roku miały też (Bogu dzięki!) swoich dobroczyńców, poczynając od „wdowiego grosza” do puszki na „fundusz parafialny” i kończąc na datkach „ niech nie wie prawica, co czyni lewica”.

Nasi parafianie są (już) nawykli do różnych pomocy. Jestem mile zaskoczony ich inteligentną w tym względzie postawą. Już się nie mówi: „Najlepiej niech to proboszcz zrobi”, ale pytająco: „Jak to powinno być?”  Stanowi to w tym roku całkiem niemałą kwotę, gdybyśmy musieli ją wydać.

Spełnienia własnych obietnic różnych instytucji, wobec wspólnoty parafialnej - wspólnoty obywateli, np. UMiG-u, nie doczekaliśmy się również w tym roku, choć moglibyśmy pytać odpowiednich urzędników odpowiedzialnych, jak rozchodowany jest fundusz na zabytki kultury, do których należy m.in. kościół i plebania i na samą kulturę, jak np. przed dziewięciu laty podjęta i przez dziewięć lat nie zrealizowana sprawa wydania płyty z nagraniem Mszy Międzyzdrojskiej, pod takim tytułem wyjątkowej w całym świecie (!) Zostały przez Miasto nawet wykonane plany „ratunkowe” dla niektórych przedsięwzięć… Być może założenia (b.) radnych Miasta są inne w tym względzie –  ważny jest wymiar raczej „rozrywkowy”, a nie ambitniejszej kultury.

Niektórych parafialnych dobrych pomysłów naszych parafian, takich jak: zrealizowanie projektów brakujących witrażów na chórze od strony parku nie byliśmy w stanie udźwignąć. Nie sprzedaliśmy naszych –  choć pięknych, ale nie stylowych w naszym kościele -  żyrandoli, przeszkadzających patrzeć na prezbiterium z balkonów.  Za dużo kosztuje ich przygotowanie do sprzedaży, mimo dobrej woli ofiarodawców.

Wyczyściliśmy/odnowiliśmy/zakonserwowaliśmy dzięki pomocy jednej z parafianek wszystkie (wiele) naczynia liturgiczne i monstrancję. Na stulecie zbudowania naszych festiwalowych organów wykonaliśmy nową klawiaturę nożną. Uratowaliśmy jeden witraż (4m2), który w połowie stycznia powinien wrócić na swoje miejsce. Średnio 1m2 witraża kosztuje od 2’000 do  2’500 zł.

Na budynkach gospodarczych przy plebanii zostały zabezpieczone blachą wszystkie dachy, a przy kościele nowe drzwi do pomieszczeń gospodarczych, niszczone uporczywie przez narkomanów. 

Zgromadziliśmy materiał na pokrycie niektórych części dachu budynku kościoła. Nie zdołaliśmy użyć go jeszcze w tym roku. Zabezpieczone są (niemałe) kwoty na ogrzewanie kościoła i plebanii.

III    POSŁUGA SAKRAMENTALNA

CHRZEST osób 49. (zwykle druga niedziela miesiąca).
Chłopców:  26  – częściej wybierane imię:  Piotr, Bartosz. 
Dziewcząt:  23 – częściej wybierane imię: Lena, Zofia, Julia, Wiktoria.
BIERZMOWANIE (4 maja,  abp Tadeusz Kondrusiewicz, Białoruś).
28 osób = 20 młodzież szkolna + 8 osób dorosłych (najczęściej ci, którzy młodzieżowo, za zgodą rodziców, zlekceważyli przyjęcie sakramentu);kobiet: 17 – częściej wybierane patronki: Łucja, Maria;
mężczyzn:  11 –  częściej wybierany patron: Piotr. 
I SPOWIEDŻ i  I  KOMUNIA ŚWIĘTA (11 i 18 maja) 36 osób. Chłopców: 21.   Dziewcząt: 15.
Komunii św. podczas codziennej i niedzielnej Liturgii rozdano 
ok. 120 000 hostii („dokłada” sezon).
NAMASZCZENIE CHORYCH
I piątki miesiąca
ok. 20 osób;Światowy Dzień Chorego 11.2. –107.
MAŁŻEŃSTWO 12 par = 24 osoby
obie osoby z Międzyzdrojów –  10 osób; obie osoby spoza parafii – 8 osób; 1 osoba z Międzyzdrojów – 6 związków      KAPŁAŃSTWO 0

Zmarło ok. 70 osób, na międzyzdrojskim cmentarzu pożegnaliśmy 59 osób: 26 kobiet i 33 mężczyzn; średnia wieku wyrównana – 
ok. 72 lata życia.

IV    GRUPY DUSZPASTERSKIE

MINISTRANCI  15 + 2 kandydatów
LIDER: Sebastian Zięcina

LEKTORZY  10 osób dorosłych + 2 kandydatów

KANTORZY/SCHOLA CONFIDO: 19 osób
LIDER: Barbara Korcz, Genowefa Wardach

ŻYWY RÓŻANIEC 40 osób
LIDER: Stanisława Teresa Trzeciak-Pacholska,  Celina Świglińska
ODNOWA W DUCHU ŚWIĘTYM 10 osób
LIDER: Iwona Gnalicka
KORONKA DO MIŁOSIERDZIA BOŻEGO
LIDER: Stanisława Wróblewska
CARITAS PARAFIALNA
LIDER: Janina Dejner, Iwona Gnalicka

V    WYDARZENIA
19 grudnia
Opłatek Miejski [o zmienionym charakterze].
11 listopada Przeniesienie do kościoła pierwszego w Polsce sztandaru Semper Fidelis „Solidarność” Polskich Kombatantów. 
30 września XXXIII Światowy Zjazd Żołnierzy Kresowych AK, po raz kolejny w Międzyzdrojach ze Mszą św. i zawieszeniem tablicy pamiątkowej dla Stanisława Kiałki).
13 września „Dom z Galerią” – album  wydany przez proboszcza Międzyzdrojów, promujący Międzyzdroje.

1 września
po niemal (bez jednego miesiąca) 7 latach posługiwania w Międzyzdrojach ks. Mariusz Ogórski zostaje proboszczem 
w Kolinie k. Stargardu Szczecińskiego. 
Nowym wikariuszem został mianowany ks. Marcin Kózka.
Czwartki sierpnia koncerty organowe w wykonaniu wybitnych europejskich mistrzów muzyki organowej, współorganizowane z Międzynarodowym Domem Kultury.
29 czerwca odpust parafialny. Po raz pierwszy zamiast zwyczajowego „klucza” wypieczono „laskę” piotrową, dzieloną na części dla smakoszów „uchy”. 
czerwcowy festiwal pieśni chóralnej – „Musica Sacra” z fundowaną przez parafię nagrodąBursztynowa Aureola św. Piotra Apostoła
na ikonie z wizerunkiem Księcia Apostołów.
19-21 maja rekolekcje nt. i  z pomocą kopii Całunu Turyńskiego. 
3 maja Sesja Rady Miasta i Gminy: nowe nazwy w Międzyzdrojach –  ul. Jana Pawła II, Plac ks. Stefana kardynała Wyszyńskiego.

17 kwietnia
Wielki Czwartek umycie nóg kolejnym 12 mężczyznom.
26 stycznia (corocznie ostatnia niedziela stycznia) wspólne kolędowanie, ok. 60 osób przełamało się opłatkiem.

Wszystkie sprawy niech będą na większą chwałę Boga 
i pożytek doczesny i wieczny ludziom!



 


S P R A W O Z D A N I E
z działalności Parafialnej Rady Duszpasterskiej Międzyzdrojów II kadencji
2005 - 2010


Spotkanie organizacyjne odbyło się 16 października 2005 roku. Na zaproszenie proboszcza parafii w (byłym) pokoju kominkowym plebanii  zapoznano się powtórnie ze Statutem Rady, zaproponowano tzw. "listę funkcji i reprezentacji". Notatka z tego spotkania podkreśla: "(...) każdy uczestnik (...) staje się niejako liderem w powierzonym sobie zadaniu i może sobie dobierać współpracowników do zrealizowania zamierzenia". W ten sposób Rada Duszpasterska spełniając urząd doradczy wobec proboszcza, rządcy wspólnoty parafialnej, wypełnia mandat ewangelizacyjny i apostołowania, wciągając weń wiele innych osób do troski w potrzebach własnego kościoła (zob. 5.Przykazanie kościelne).


Lista członków Rady z określeniem funkcji oraz zadań przydzielonych:

Wittlieb Marian Jan, ks. proboszcz - przewodniczący rady, koordynator,
Wciórka Adam, ks. wikariusz - do 2007 roku,
Ogórski Mariusz, ks. wikariusz - od 2007 roku,
Mleczko Andrzej - starszy rady, kultura, organizacja świąt,
Jasiewicz Beata - starsza rady, zastępca, sekretarz rady, zespół szkolno-wychowawczy, ruchy modlitewne, kultura, organizacja świąt,
Drzewiecki Kazimierz Paweł - zespół remontowo-budowlany,kultura, organizacja świąt,
Jędrzejewski Bogdan - zespół remontowo-budowlany, organizacja świąt,
handlowcy/ kupcy/ przedsiębiorcy,
Korcz Barbara - zespół szkolno-wychowawczy, seniorzy, kultura, organizacja świąt,
Korcz Zygmunt - zespół szkolno-wychowawczy, seniorzy, kultura, organizacja świąt Marchalewski Edward - zespół remontowo-budowlany, organizacja świąt,
Matysiak Irena - skarbnik, kultura, seniorzy, organizacja świąt,
Oswald Anna - zespół szkolno-wychowawczy, sprawy rodziny,
Pawlak Henryk - skarbnik-zastępca, rada remontowo-budowlana, organizacja świąt,
Pender Kazimierz - zespół remontowo-budowlany, organizacja świąt, seniorzy,
Potapski Jerzy - zespół remontowo-budowlany, organizacja świąt, handlowcy/
kupcy/przedsiębiorcy,
Stankiewicz Krystyna - zespół szkolno-wychowawczy, kultura, organizacja świąt,
Wardach Genowefa - handlowcy/kupcy/przedsiębiorcy, organizacja świąt,
Wilczyński Adolf - zespół remontowo-budowlany, organizacja świąt,
Zacharopulu-Janicka Eleni - Caritas, kolektorzy, organizacja świąt.

Od października 2005 roku po wydłużeniu kadencji Rady do lutego 2011 roku odbyła ona 15 spotkań, W trakcie II kadencji Rada podejmowała ważne przedsięwzięcia, służąc swoją wiedzą i doświadczeniem zawodowym, podejmując się realizacji zadań określonych przez proboszcza parafii, albo wynikających z własnej inicjatywy.

Gremium dbało o dokonania remontowe, artystyczne i kultowe, np. pomagało przy procesjach Bożego Ciała ulicami miasta i Drogi Krzyżowej na Kawczą Górę. Wspierano uboższe, zwłaszcza wielodzietne rodziny świątecznymi paczkami. Społecznie i bezinteresownie uczestniczono we wszystkich ważnych i codziennych działaniach z wewnętrznym przekonaniem, że jest się potrzebnym, a działania będą ocenione pozytywnie.

1. REMONTY
18 grudnia 2005 roku omówiono konieczność przystąpienia do remontów na  terenie plebanii i w kościele. Konieczne prace realizowano etapami. Najpierw remont plebanii, nowy dach, remont piwnicy, kotłownia. Następnie położenie po 141 latach nowego dachu na kościele, zainstalowanie nowych rynien i zabezpieczenie okien przed rozbiciem witraży. Wyremontowano historyczny piec-kominek ogrzewający powietrze wdmuchiwane do kościoła. zaplanowano remont zabytkowych organów (1914), poczynając od uzyskania odpowiednich dokumentów konserwatorskich. W maju 2010 roku dokonano renowacji figury Anioła Żałoby, przeniesionej z cmentarza do kaplicy kościoła przy Księdze Zmarłych.
Przy tej okazji należą się słowa uznania i podziękowania wszystkim osobom - nie tylko członkom Rady - których bezinteresowne zaangażowanie przyczyniło się do zrealizowania wielu koniecznych prac, a szczególnie panu Adolfowi Wilczyńskiemu i Andrzejowi Stankowskiemu.

2. FESTIWAL PIEŚNI CHÓRALNEJ
Organizowany od 45 lat w Międzyzdrojach Festiwal Pieśni Chóralnej to międzynarodowe święto pieśni - także sakralnej. Ze względu na doskonałą akustykę świątyni, wiele koncertów odbywa się w kościele. Od roku 2000 Rada przyznaje specjalną nagrodę w konkursie "Musica Sacra" w postaci efektownej ikony św. Piotra z bursztynem ("Bursztynowa Aureola św. Piotra Apostoła"). Nasze ikony pisane przez uznanych artystów szczecińskich są prestiżowym wyróżnieniem dla chórów z całego świata - od Chin po Kalifornię. W jury corocznie zasiada ksiądz proboszcz Marian Wittlieb lub Andrzej Mleczko, którzy reprezentują Radę Duszpasterską.

3. CZWARTKI ORGANOWE
Coroczne sierpniowe koncerty muzyki organowej wykonywane w czwartki przez światowej sławy artystów polskich i zagranicznych - często są wzbogacane prezentacją innych niż organy instrumentów. Organizatorem od strony finansowej jest Międzynarodowy Dom Kultury, a bezpośrednim opiekunem nad prawidłowym przebiegiem koncertów z ramienia Rady jest Andrzej Mleczko. Koncerty są bezpłatne; zebrane po koncercie dobrowolne datki przeznaczane są na konserwację instrumentu. Od kilku lat poszczególne części Mszy Międzyzdrojskiej komponował nasz parafianin - artysta muzyk Karol Borsuk. W całości to monumentalne dzieło wykonano w naszej świątyni 14 listopada 2009 roku. Wydrukowana ze znawstwem partytura była przy tej okazji do nabycia wraz z autografem kompozytora. Całość nagrała TVP Szczecin - patron medialny. Planuje się (wspólnie z MDK) wydanie koncertu na płycie DVD.

4. KONCERTY OKAZJONALNE
Nie tylko z okazji festiwalu pieśni odbywają się w naszej świątyni koncerty chórów, zespołów wokalno-instrumentalnych, itp. form artystycznych. Koncerty te realizowane są z inicjatywy ks. proboszcza i Andrzeja Mleczko, którzy każdorazowo weryfikują przed występem poziom artystyczny zespołów. Od kilku lat z powodzeniem śpiewa nasz parafialny zespół śpiewaczy Schola 
Confido - podczas liturgii, przy okazji świąt, itp. uroczystości.


1. ODPUSTY
Podobnie jak w latach poprzedniej kadencji Święto św. Piotra - Patrona parafii organizowane i realizowane jest jako uroczystość odpustowa. Przez cały dzień do dyspozycji parafian i gości jest gorąca zupa rybna, tzw. "ucha" z wypieczonymi kluczami św. Piotra. Schola przygotowuje część artystyczną i sprzedaje własnoręcznie upieczone ciasta. Można się uraczyć pysznym chlebem własnego wypieku ze smalcem chrześcijańskim i ogórkiem kiszonym w wodzie z Bałtyku. Uzyskane dochody uzupełniają fundusze parafialne, np. na stroje dla chóru, materiały dekoracyjne, Piotrowe odpusty cieszą się ogromną popularnością parafian i gości z kraju i zagranicy.


2. "ZASŁUŻONY DLA PARAFII"
1 lutego 2009 roku Rada powołała Kapitułę Odznaczenia "Zasłużony dla Parafii Międzyzdroje". W jej skład wchodzą: ks. proboszcz Marian Jan Wittlieb - przewodniczący, Andrzej Mleczko - starszy Rady, Henryk Pawlak, Adolf Wilczyński, Irena Matysiak - członkowie. Zredagowano i podano do wiadomości publicznej Regulamin. Tytułem i medalem (prace mgr sztuki Grażyny Kamińskiej ze Szczecina) uhonorowano dotąd dwie osoby: Helenę Serafin (2010 r. ) oraz Adolfa Wilczyńskiego (2009 r. ). Z okazji rocznicy 60-lecia parafii, 15 listopada 2009 roku odwiedził nas ks. arcybiskup metropolita szczecińsko-kamieński prof. Andrzej Dzięga. Było to ważne wydarzenie w życiu wspólnoty. Przeżywaliśmy wzruszeni głoszone słowo Boże oraz modlitwę w wykonaniu wielu artystów występujących podczas uroczystej liturgii.

3. INNE DOKONANIA ARTYSTYCZNE
- Witraż przedstawiający św. Piotra Apostoła (mgr sztuki Irena Greń- Kisielewska ze Szczecina)).
- figura Matki Bożej Bogomyślnej umieszczona w grocie przy kościele w sierpniu 2006 roku (mgr sztuki Wojciech Pondel z Krakowa),
- ikony stacji drogi krzyżowej zawieszone na ścianie Kaplicy Pojednania (mgr sztuki Stanisław Kokolus ze Szczecina),
- w maju 2007 roku przygotowano wniosek do Rady Miasta, aby nazwę ulicy Kościelnej zmienić na ulicę "Schody św. Piotra Apostoła", a placyk przy kościele nazwać "Skwerem ks. Stefana kardynała Wyszyńskiego". Inicjatywa Rady Duszpasterskiej została dobrze przyjęta i zmian dokonano,
- kalendarze i bibeloty przygotowywane corocznie cieszą się dużym popytem ze względu na ich ciekawą artystycznie formę, a wśród wielu pamiątkowe monety: Talary Nadbałtyckie i Petrusy (Sebastian Bielecki z Międzyzdrojów),
- "ołtarzowa" wystawa malarska - "Złowiona Woda" Bronisławy Bohdanowicz-Kaczorowej - poprzedziła ona większą prezentację dzieł szczecińskiej artystki w Międzynarodowym Domu Kultury w Międzyzdrojach,
- tablica pamiątkowa proboszczów Międzyzdrojów podczas 60-lecia parafii (warsztat kamieniarski Wacława Pietrusewicza z Lęborka), ufundowana w 2009 roku


W związku z tym, że zakończyła się właśnie II kadencja Rady Duszpasterskiej, proszę o zgłaszanie do ks. Proboszcza kandydatów do Rady III kadencji. Jako Starszy Rady Duszpasterskiej pragnę podziękować za duchową opiekę ks. 
Proboszczowi kan. dr. Marianowi Wittliebowi za wiele inicjatyw, które inspirowały dokonania Rady. Dziękuję kapłanom Wikariuszom - Adamowi Wciórce i Mariuszowi Ogórskiemu. W ciągu wielu lat kadencji inicjatywy parafialne zawsze spotykały się z pomocą Rady Miasta Międzyzdroje, funkcjonariuszy Policji i Straży Pożarnej oraz Pogotowia Ratunkowego, czy też Wolińskiego Parku Narodowegoi Nadleśnictwa Międzyzdroje. Wspierały nas hotele i restauracje: Slavia ( pp. Czesławy i Andrzeja Tomczaków), Aurora (pp. Teresy i Mirosława Tyszkiewiczów), Marina (Ewy i Stanisława Sapałów) oraz miejscowych kwiaciarni "Fiołek" i "Tulipan", a także wielu anonimowych darczyńców.

Wszystkim z serca BÓG ZAPŁAĆ! Starszy Rady Duszpasterskiej
mgr Andrzej Mleczko